keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Osallistut tuotteistamiseen joka päivä!


Olemme kaikki lähes päivittäin osana jonkun toisen tuotteistamisprosessia. Kun kehut vaikkapa omia liikuntasuorituksiasi jakamalla treenidataasi Facebookin välityksellä, ajat samalla sykemittarivalmistajien, harjoitusohjelmien suunnittelijoiden ja urheiluvaatemerkkien asiaa kannustamalla muita yhteisöösi kuuluvia käyttämään samoja välineitä.

Kannustuksesi on vieläpä paljon tehokkaampaa kuin näiden yhtiöiden oma markkinointi. Se kun tulee tutulta henkilöltä suosittelevaan sävyyn. Äkkiä kaverikin käyttää saman sykemittarivalmistajan treeniohjelmaa ja monen sadan euron arvoista tekniikkaa voidakseen elvistellä omilla urheilusaavutuksillaan. Nykyäänhän et voi todistaa urheilleesi, jos et rekisteröi treenisi tietoja verkkoyhteisöön.


Entäpä Tukholman maraton? Tai Berliinin? Kateudesta vihreänä lähdet lenkille kaverin kanssa, jolla juoksuvaatteena on Rooman maratonin osallistujapaita. Seuraavana vuonna olet todennäköisesti itsekin mukana matkalla. Yhtäkkiä oletkin lenkkiharrastuksinesi kiinnostava asiakas myös matkanjärjestäjilleTämänhän ovat matkatoimistot jo hoksanneetkin.

Nerokkaat yhtiöt osaavat valjastaa asiakkaansa keskeisiksi elementeiksi tuotteistamisprosesseissaan. Yhtiön ilosanomaa lenkkareissaan kantava naapurin suosittelija toimii sissimäisenä markkinoijana yhteisössään muodostamalla sosiaalisen paineen esimerkiksi trendikkään liikuntamuodon ympärille.

Kaikkien edellä ovat ne yritykset, jotka ovat valjastaneet sosiaalisen median tehokkaaseen markkinointikäyttöön. He pystyvät parhaiten hyödyntämään asiakkaidensa tuotteistamispotentiaalia, ei pelkästään markkinoinnin kannalta vaan myös konkreettisesti tuotteidensa kehittämiseksi. Asiakas on se, joka parhaiten tietää miten tuotettasi pitäisi kehittää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti