lauantai 3. elokuuta 2013

Turvallisuus osa tuotteistamista

Matkailuyrityksessä asiakkaan turvallisuus tulisi olla prioriteettilistalla kärjessä. Pienen maaseutumatkailuyrityken kohdalla resurssien ja henkilöstön ollessa monesti ääriniukkaa, korostuu turvallisuusasioiden suunnittelu erityisesti. Kuten kaikessa tuotteistamistyössä, asioiden etukäteen pohtiminen, toimintamallien vakioiminen ja erilaisten mahdollisten ongelmatilanteiden ennaltaehkäisy ovat myös yrityksen turvallisuussuunnittelussa tärkeää.

Maaseutumatkailuyritysten kohdalla markkinointiin on monesti käytettävissä varsin vähän panoksia. Tällöin oman tekemisen, ja sen myötä syntyvän maineen ja asiakastyytyväisyyden tulee toimia markkinoinnin peruspilarina. Yksikin Laukaan siltaonnettumuuden tapainen moka, voi pahimmassa tapauksessa romuttaa koko yrityksen toiminnan. Tällaisia selkeästi heikon suunnittelun takia tapahtuvia onnettumuuksia ei saisi tapahtua yhtään. Kyse ei yleensä ole siitä, etteikö asioita voitaisi esim. taloudellisista syistä hoitaa kuntoon vaan puhtaasti siitä, ettei asioita ole mietitty loppuun saakka.

Osana kokonaisvaltaista tuotteistusprosessia, jossa kaikilta osin käydään läpi matkailutuotteiden sisällöt niin asiakkaan kuin tuotannonkin puolesta, tulisi olla selkeä ja strukturoitu työkalu turvallisuusasioiden huomioimiseen. Kuten tuotteistaminen kokonaisuudessaan, myös turvallisuusasioiden jatkuva suunnittelu ja kehittäminen tulisi olla yrityksen arjessa keskeinen elementti, eikä vain lain vaatiman "kirjallisen turvallisuussuunnitelman muodossa". Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän matkailun teemaryhmä on tuottanut tähän tarkoitukseen oivallisen Tunne Turvaa valmennuksen, joka tarjoaa erinomaiset eväät turvallisuusajattelun herättämiseen maaseutumatkailuyrityksissä.

Olemme kaikki valitettavan kiireisiä ja joskus jopa laiskoja hoitamaan asioita yhtään minimivelvoitetta syvällisemmin, mutta jos pohdimme tuotteistamista ja turvallisuutta yrityksen markkinointipanostuksena, voimme helpommin arvottaa tehdyn työn ja ehkä paneutua asiaan piirun verran tarkemmin.

Ajattele palvelusi paremmaksi!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti