tiistai 1. tammikuuta 2013

Finland Shopping Festival

Suomessa riehaannutaan jälleen näin vuoden vaihteessa Joulun jälkeisten alennusmyyntien vuoksi. Koko maassa kaiken kokoiset ja näköiset liikkeet yhtyvät suureen yhteiseen myyntirynnäkköön kansalaisten rynnätessä penkomaan vuoden suurimman alennusmyynnin antia.

Tänä vuonna alennusmyyntien alkamisajankohtaan on tehty viilauksia, sillä kaupat ovat huomanneet, että uudenvuoden ja loppiaisen aikaan maa kuhisee ostokykyisiä ja -halukkaita venäläisturisteja. Yleisesti ajatellaan, että venäläiset kuluttavat rahaa kauppoihin alennusmyynneistä huolimatta. Venäläisiltä saadut ensisignaalit kuitenkin osoittavat, että alennusmyynneillä on sittenkin merkitystä venäläisten ostamiseen. Ja kaiken lisäksi venäläiset ovat jo ehtineet varsin hyvin tottua siihen, että heidän matkailusesonkinsa ajoittuu suomalaisten alennusmyyntien kanssa samaan aikaan.

Onko siis järkeä lähteä purkamaan yhtä tärkeää matkailun vetovoimatekijää lisätulojen toivossa? Parempi vaihtoehto olisi tuotteistaa Suomen valtakunnalliset uuden vuoden alennusmyynnit oikeasti shoppailufestivaalin muotoon ja hyödyntää tätä aidosti valtakunnallista tapahtumaa myös matkailun markkinoinnissa.

Oppia voi hakea jälleen maailman metropoleista, joissa on hyvin brändätty vastaavanlaisia ostostapahtumia, joiden vuoksi niihin virtaa vuosittain valtavat määrät turisteja pelkästään shoppailun vuoksi ja samalla he tietenkin käyttävät kosolti myös muita matkailupaveluja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti