Menneisyyden tuotteistamisessa on kyse jonkun historiallisen paikan, asian tai henkilön valjastamisesta nykypäivän tuotteen tai palvelun käyttöön. Historia, kuten tunnettu historiallinen henkilö tai asia voi olla tuotteessa teemallisena sisältönä melkeinpä missä tahansa tuotteessa luottokortista hotellihuoneeseen.
Erilaisten tuotteiden ja palveluiden kautta voidaan popularisoida menneisyyttä ja nostaa esiin erilaisia menneisyyteen perustuvia teemakokonaisuuksia. Näin ollen nykypäivän tuotteita voidaan hyödyntää myös pedagogisessa ja valistavassa mielessä. Matkailija haluaa historialliseen kohteeseen tekemänsä vierailun olevan jollain tasolla lisää tietoa tuova kokemus. Silti on tärkeää muistaa, että matkailija saapuu kohteeseen ensisijaisesti viihtymään. Niinpä menneisyyteen perustuvien matkailutuotteiden tulee olla samanaikaisesti opetuksellisia, viihdyttäviä ja valaisevia.
Elävöittäminen tarjoaa suomalaisille maaseutumatkailukohteille erinomaisen keinon toimia juurikin edutainment-teeman mukaisesti. Hyviä esimerkkejä tämän tyyppisistä menneisyyttä viihdyttävästi valottavista tuotteista kaivataan maaseutumatkailukenttään kipeästi lisää. Maaseudun menneisyyttä tuotteistavat matkailupalvelut alkavat olla nimittäin kysyttyä tavaraa nykypäivän kaupunkilaisten keskuudessa. Kun nuoriso ei enää erota sellaisia entisaikaan käytettyjä työvälineitä kuin kirvestä ja sahaa toisistaan, on aika pistäytyä pienellä kulttuurimatkalla suomalaisella maaseudulla.
Kekkonen Naantalissa kesällä 2012 (www.turkutouring.fi)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti