tiistai 23. elokuuta 2011

Tarinan voimaa



Tarinan merkitystä markkinoinnissa on vatvottu tässäkin blogissa jo useampaan kertaan. Väitän kuitenkin että sen voimaa ei voi koskaan liikaa hehkuttaa. Varsinkin matkakohteiden kiinnostavuudessa tarinat näyttelevät valtavaa roolia. Historiasta kumpuava mukaansa tempaava tarina luo asiakkaalle syvemmän merkityksen vierailemastaan kohteesta. Tarina sitoo asiakkaan kohteeseen paljon vahvemmin, eikä visiitti jää vain pintapuoliseksi raapaisuksi.


Kaikkein voimakkaimman tunteen herättävät omakohtaiset tai muuten henkilöitävissä olevat kokemukset. Traagiset tapahtumat ja tarinat onnettomuuksista ovat myös monin verroin koskettavampia ja mieleenpainuvampia kuin positiiviset asiat.


Kohteeseen liittyvien syvempien merkitysten esiintuominen onkin kohteen fyysisten resurssien ohella tärkein asia sen houkuttelevuuden kannalta. Kohteen tulee olla koettuna koskettava, mutta jotta asiakas saapuu ylipäätään tuon tunteen kokemaan, täytyy hänen saada pieni vihje asiasta jo markkinoinnin kautta. Kohteen koko arvo voi perustua tarinalle tai sitten kohteen ensisijainen tuote on tuiki tavallinen, mutta asiakas houkutellaan sen äärelle tarinan voimalla.


Taidokkaasti luodut tarinakokonaisuudet luovat matkakohteelle täysin oman ilmapiirinsä. Tarina otetaan huomioon kaikessa toiminnassa ja se tuodaan asiakkaalle esiin monin eri keinoin ja eri näkökulmista mahdollisimman vahvan tunteen ja kohteeseen "uppoutumisen" saavuttamiseksi. Toisto toimii hyvin asiakkaan sitouttamisessa kohteeseen, aivan kuten markkinoinnissakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti