maanantai 5. lokakuuta 2009

Mitä on kokonaisvaltainen tuotteistaminen?



Yksinkertaisesti sitä, ettei tuijoteta vain omaa napaa, vaan uskalletaan hakea hyötyjä myös naapurilta.

Palvelun tuotteistamisen tärkeimpiä lähtökohtia on asiakkaan kokonaistarpeen tarkastelu. Sen sijaan yrittäjän tärkein tehtävä on oivaltaa, että kaikkea tuotteeseen liittyvää ei tarvitse tuottaa itse. Perisuomalainen syntihän tunnetusti on kateellisuus ja yhteistyön esteenä pelko omien asiakkaiden lipsahtamisesta naapuriin. Samalla kuitenkin vallitsee fakta, että pienyrittäjä ei tässä maassa, ainakaan maaseudulla, pärjää yksin.

Rakentamalla verkoston, voi laajentaa omaa tuotetta kumppanien tarjoamilla osilla, jolloin asiakkaan kokonaistarpeen tyydyttäminen helpottuu.
  
Kannattaa katsella ympärilleen
   
Monesti hyvä kumppani löytyy jostain ihan muulta toimialalta, kuin on odottanut. Toimialat ylittävä yhteistyö onkin nykypäivän maaseudun kehittämisen tärkeimpiä lähestymistapoja. Maaseututoimijat voisivat monessa kohtaa nyhtää reiluja tuloja kiireisten kaupunkilaisten lomakassasta tuotteistamalla maaseudun arvot oikealla tavalla. Testatusti toimiva konsepti on esimerksi vanhan ajan heinätalkoot, joihin maaseudulla lapsuutensa viettäneet, nyt kaupungissa asuvat ihmiset mielellään osallistuvat ja tuovat lapsensa ja lapsenlapsensa mukanaan kokemaan maaseudun ihmeellisyyksiä.
  
Tässä kohtaa kuka tahansa maatilan isäntä voi tarjota mukaansatempaavan ohjelmapalvelun osana laajempaa matkailutuotetta, ilman että itse sen enempää satsaisi matkailubisnekseen. Ja tienata satasia per hangonheiluttaja.
   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti