tiistai 13. marraskuuta 2012

Kokemusasiantuntijoita matkailuun?

Kuten hyvin tiedetään, asiakkaan kokemuksia tai elämyksiä ei voida suunnitella, voidaan vain suunnitella kokemusten ja elämysten edellytyksiä. Tässä työssä asiakkailta saatu palaute ja omakohtaiset kokemukset ovat ensiarvoista suunnittelumateriaalia. Ikuinen ongelma on saada asiakkaiden aiemmat kokemukset valjastettua tehokkaasti palvelujen kehittämiseen.

Sosiaali- ja terveyssektorilla on kokeiltu uudenlaista palvelujen kehittämismallia, jossa prosesseihin pureudutaan koulutettujen kokemusasiantuntijoiden kautta. Kokemusasiantuntijat ovat henkilöitä, jotka ovat henkilökohtaisesti käyneet läpi erilaisia hoitoprosesseja esimerkiksi päihde- tai mielenterveyshuollossa. Olennaista on, että kokemusasiantuntijoilla on muistissaan omakohtaiset kokemukset sairauksista ja niiden hoitoon liittyvistä palveluista. Nämä henkilöt ovat asiantuntijoita siinä, millaista on sairastaa ja millaista on palvelua he ovat kuntoutumisensa aikana saaneet.

Toimisiko vastaavanlainen kokemusasiantuntijamalli matkailussa? Voisiko matkailijoiden kokemuksia matkallaan saamista palveuista kehittää samalla tavalla suunnitellusti?

Sosiaali- ja terveysalan kokemusasiantuntijaksi voi kouluttautua jo useissakin oppilaitoksissa, miksei olisi käyttökelpoinen idea matkailun koulutusohjelmissa? Matkakohteet ja matkailuyritykset voisivat tehdä yhteistyötä oppilaitosten kanssa niin, että opiskelijoiden opintoihin kuuluisi "varjoshoppaus" matkailupalveluissa ja näiden kokemusten pohjalta opiskelijoista koulutettaisiin matkailun kokemusasiantuntijoita työskentelemään matkailupalvelujen kehittämisessä.

Jos jossain päin on tämän tyyppinen toimintamalli ollut käytössä, kuulen mielelläni lisää. Perinteinen "varjoshoppaus" ei mielestäni riitä, se vastaa lähinnä tavallista palautelomaketta. Sen sijaan koulutettu elämys-/kokemusasiantuntija kuulostaa innovatiiviselta toimijalta, josta voi oikeasti olla hyötyä palvelujen kehittämisessä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti