Yllä oleva kuva on tyypillinen maaseutumatkailuyrityksen strategiapaperi.
Sinälläänhän tilanne on hyvä, puhtaalta pöydältä on aina mukava lähteä, eikä tarvitse sulkea mitään ovia. Tuotekehitys ja tuotteistaminen kuitenkin olennaisesti perustuvat liiketoiminnan yleiseen strategiaan, jossa määritellään tarjolla olevista liiketoimintamahdollisuuksista parhaimmat ja yritystoimintaan sopivimmat. Jos yrityksen liiketoinnan juoni (strategia) on hukassa, ei pysytä suuntamaan tuotekehitystäkään menestyksekkäästi.
Näin ollen yhdenmiehenyrityksenkin kannattaa kaivaa paperi ja muotoilla siihen oman liiketoimintansa suuntaviivat! Mieti ainakin:
1) mitkä ovat omat vahvuutesi,
2) kenelle voit tuottaa lisäarvoa vahvuuksiisi perustuen,
3) ketkä ovat kilpailijoitasi,
4) mitä sellaista sinä voit tarjota, jota kilpailijasi eivät pysty tarjoamaan
...pääset pian johtopäätökseen siitä, mitä palveluja haluat (ja pystyt) tuottaa ja kenelle. Huomaamatta tuotteistaminenkin muuttuu helpommaksi ajatukseksi.
On tärkeää hahmottaa itselle mitä markkinoit ja kenelle, eli segmentointi olisi tehtävä ensimmäisenä.
VastaaPoistaSähköisen markkinoinnin kurssilla painotettiin sähköistä näkyvyyttä.