Onko Finnairin matkalaukkuhässäkkä tehnyt hallaa Suomen matkailumaaimagolle? Voi olla, mutta matkailijoiden kuluttamista se on ainakin lisännyt. Rahan puute ei taantuman aikanakaan turisteja vaivaa, sillä varusteet hankitaan hinnalla millä hyvänsä, kuten YLE 30.12.2009 uutisoi.*
"Pohjoisen urheilukaupat ovat tehneet tuhdin tilin Finnairin matkalaukkusekoilulla. Tuhannet Lappiin lentäneet ja matkalaukkunsa kadottaneet ulkomaiset joululomalaiset ovat joutuneet tekemään ostoksia, joiden arvo on usein ollut satoja tai jopa tuhansia euroja"
Ehkä matkalaukkuhässäkkä onkin vain onnistunut kikka saada turistit jättämään hieman enemmän euroja maahamme lomansa aikana. Tilastojekin mukaan turistit ovat taantuman aikana jättäneet enemmän matkailueuroja maahamme, kuin aikaisemmin.
Hollantilainen matkanjärjestäjäkin totesi taannoin Koillissanomissa, että pohjoisen lomien alennusmyynti on pyhäinhäväistys aitoa Talven Taikamaata kohtaan. Lappiin ei tule päästä yhtä halvalla kuin etelän rantalomakohteisiin.
Näin täytyisikin kaikkien Suomen matkailuyritysten ajatella omista palveluistaan. Suomi on erikoinen, eksoottinen paikka, jonka kokemisesta kannattaa uskaltaa pyytää käypä hinta. Tulevaisuudessa ehkä suomalaisetkin matkailijat ymmärtävät, että on hienompaa matkustaa kotimaan laadukkaammissa (ja kalliimmissa) kohteissa, kuin etelän tusinakohteissa.
*toivottavasti tulevaisuudessa turisteille ei tarvitse sentään lentokentällä pakkomyydä luotiliivejä viitaten Kauppakeskus Sellon 31.12 tapahtumiin...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti